بلاگ آموزشی, طراحی سایت

همه چیز در مورد طراحی سایت

مقدمه

امروز با تغییر استراتژی فروش محصول، بسیاری از کسب و کارها از حالت سنتی به حالت اینترنتی تغییر مسیر داده اند. این تغییر مسیر کسب و کارها منجر به رونق گرفتن بازار فعالیت طراحی سایت شده است. اما سوالات بسیاری از قبیل روش های طراحی وبسایت و مراحل انجام طراحی و اینکه شروع طراحی از کجا است و درنهایت به کجا ختم میشود، نیز مطرح می باشد. همچنین سوال مهم میزان هزینه های طراحی وبسایت نیز برای عموم مردم مطرح است. در این مقاله قصد ما پاسخگویی به این سوالات و بسیاری از سولات دیگر است.

طراحی سایت

طراحی وبسایت یا وب دیزاین به کلیه مراحل ایجاد یک پایگاه اینترنتی جهت معرفی و اطلاع‌ رسانی شرکت، راه های تماس و ارتباط با شرکت، فروش محصولات و بسیاری از امکانات دیگر گفته می‌شود. طراحی سایت فرآیندی است که در آن طراحی گرافیکی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی صفحات مختلف و انجام عملیات سئو انجام میشود.

وظایف طراح سایت

برای اینکه مشخص شود یک طراح سایت چه وظایفی برعهده دارد به این موضوع که مسئولیت و وظایف کدام بخش از روند طراحی سایت را بر عهده گرفته است بستگی دارد. برای طراحی یک وبسایت اختصاصی و حرفه ای به دو تیم بک اند و فرانت اند نیاز است. یک تیم برای طراحی شکل و ظاهر سایت و تیم دوم برای کدنویسی سرور استفاده می شود. درواقع کدنویسی سرور کدهایی است که برای کاربران قابل دیدن نمی باشند. در بیانی دیگر به تیمی که برای کدنویسی ظاهر سایت و تمامی بخش های در معرض دید کاربران استفاده می شود، تیم فرانت اند گفته می شود. همچنین در نقطه مقابل به تیمی که برای کدنویسی سرور و بخش هایی که در معرض دید کاربران قرار ندارد استفاده می شود، تیم بک اند نامیده می شود.

انواع طراحی سایت

تا به اینجای مقاله با مفاهیم فرانت‌اند و بک‌اند آشنا شدیم و متوجه شدیم که هرکدام از این تیم ها به انجام چه فعالیتی از فرآیند طراحی سایت میپردازند. در ادامه به بررسی انواع سایت هایی که می تواند طراحی شود میپردازیم. به طور کلی سایت‌های موجود در فضای اینترنت به دو دسته کلی ایستاتیک و دینامیک تقسیم می‌شوند.

سایت‌های ایستاتیک یا ایستا

در این دسته از سایت ها فقط کدنویسی بخش فرانت‌اند انجام می‌شود. به عبارت دیگر مطالب سایت تنها یک بار جمع‌آوری و کدنویسی می شوند و هرکدام از صفحات سایت، جداگانه طراحی و کدنویسی و بارگذاری می‌شوند. قابل به توضیح است که در اینگونه سایت‌ها، اعمال هرگونه تغییر و اضافه و کم کردن مطالب باید توسط طراح و کارشناس سایت انجام شود. همچنین از این مدل سایت ها معمولا برای طراحی سایت‌ معرفی که مطالب آنها تغییر نمی‌کنند، استفاده می‌شود.

سایت های دینامیک یا پویا

در این مدل از سایت‌ها، از کدنویسی در هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند استفاده می‌شود. سایت‌های دینامیک، سایتهایی هستند که دائما نیاز به تغییر در مطالب و محتوا دارند و باتوجه به کاربرد سایت، طراحی شده و توسعه پیدا می‌کنند. تیم بک اند در فرآیند طراحی سایت داینامیک وظیفه دینامیک سازی وب‌سایت را بر عهده دارد و باید اسکریپتی طراحی کند که سایت به‌طور کامل دینامیک و پویا باشد.

مراحل طراحی وبسایت

همان‌طور که پیشتر گفته شد، طراحی سایت شامل طراحی، ایجاد و راه‌اندازی یک وبسایت جدید یا بهینه‌سازی یک سایت قدیمی است. طراحی یک وبسایت اینترنتی شامل 4 مرحله اصلی است که در ادامه به توضیح هرکدام از این 4 مرحله می پردازیم.

طراحی ساختار صفحات یا وایر فریم

در اولین مرحله باتوجه به نوع کسب و کار و نیاز کارفرما، یک نمای کلی از سایت ارائه می شود. این نمای کلی شامل ظاهر صفحات سایت و نحوه چیدمان و قرارگیری المان های سایت است. در واقع به این مرحله از فرآیند طراحی سایت طراحی وایرفریم گفته می شود. در طراحی وایرفریم بیشتر بر روی ظاهر سایت و صفحات تمرکز می شود و هیچگونه تمرکزی بر روی برنامه نویسی سایت انجام نمی شود.

طراحی گرافیک یا ظاهر اصلی سایت

پس از مشخص شدن صفحات سایت و محل قرارگیری المان های سایت، باید گرافیک یا ظاهر سایت طراحی شود. در این مرحله با توجه به رنگ های سازمانی و نوع کسب‌‌ و کار به طراحی گرافیک و ظاهر سایت پرداخته می شود. طراحی گرافیک سایت نرم افزارهای مخصوص به خود را دارد. این مرحله از فرآیند طراحی سایت توسط گرافیست انجام می شود و ظاهر نهایی سایت به کارفرما نشان داده می شود. در نهایت بعد از تایید کارفرما، گرافیک مورد تایید برای اجرا در اختیار برنامه نویس قرار داده می شود.

انجام کدنویسی و برنامه ‌نویسی سایت

بعد از طراحی گرافیک سایت، نوبت به مرحله کدنویسی و برنامه نویسی سایت می رسد. در این مرحله از طراحی سایت باتوجه به نیاز کارفرما و میزان هزینه قابل پرداخت توسط کارفرما، میتوان از روش های مختلفی برای کدنویسی و برنامه نویسی سایت استفاده کرد. در این مرحله، باتوجه به هزینه کارفرما، سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی با استفاده از زبان های برنامه نویسی پی اچ پی و لاراول استفاده می شود.

مرحله آخر و راه‌اندازی وبسایت

پس از انجام 3 مرحله قبل، نوبت به راه‌اندازی سایت در بستر اینترنت می رسد. در این مرحله از مراحل چهارگانه طراحی سایت، پس از تهیه هاست و دامنه مناسب، سایت کدنویسی شده بر روی هاست و دامنه پیکربندی می شود و درنهایت در بستر اینترنت راه اندازی می شود تا در معرض دید عموم قرار بگیرد. بعد از این مرحله سایت آماده استفاده می باشد و کارفرما می تواند فعالیت آنلاین و اینترنتی خود را شروع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *